Wieści z Chojna

 

Tygodnik Gazeta Szamotulska

z dnia 12 października 2009 r. Nr 41 (664)

 

Walka o naprawę puszczańskich dróg wojewódzkich

Światełko w tunelu

Puszczańskie drogi wojewódzkie nr 149 i 150 znajdują się w fatalnym stanie. Niektóre odcinki są wręcz nieprzejezdne. Tymczasem są to główne szlaki komunikacyjne m.in. mieszkańców chojeńskich sołectw i przewoźników wywożących drewno. Drogą nr 149 Rzecin -Mokrz- Chojno kursuje autobus szkolny. - Strach tą trasą jeździć z dziećmi - wzdycha przewoźnik Tadeusz Siwek.

7 lipca miało miejsce spotkanie przewodniczącego komisji gospodarczej Rady Miasta i Gminy Wronki, Jarosława Mikołajczaka
z dyrektorem Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Pile.

Partycypacja Lasów Państwowych

- Dyrektor Zbysław Ryszewski wyraził gotowość spotkania się z przedstawicielami samorządów gminy Wronki, powiatu szamotulskiego, województwa wielkopolskiego i podpisania wspólnego porozumienia w sprawie udziału RDLP w Pile we współfinansowaniu naprawy drogi wojewódzkiej 149 i 150. Stwierdził, że naprawa wymienionych dróg jest w żywotnym interesie RDLP i jest w stanie dofinansować naprawę dróg maksymalnie kwotą 100-200 tys. zł w zależności od posiadanych środków finansowych - powiedział nam Mikołajczak.

Ryszewski potwierdził w miniony czwartek „Gazecie”: - To była wstępna rozmowa, ale możliwość dofinansowania istnieje. Musimy ustalić szczegóły i podpisać umowę.

Dlaczego partycypacja Lasów Państwowych w przedsięwzięciu jest istotna? Otóż wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak - odpowiadając radnym wojewódzkim oraz Jarosławowi Mikołajczakowi na apel i petycję w sprawie naprawy wspomnianych dróg na sesji sejmiku 26.05.2008 r. - stwierdził: „sytuacja na tej drodze może się zmienić w przypadku partycypacji
w kosztach remontu administracji Lasów Państwowych”.

3 mln zł na modernizację odcinka Mokrz-Rzecin

Czy w związku z powyższym samorząd wojewódzki sfinansuje modernizację - np. znajdującego się w fatalnym stanie odcinka drogi
nr 149 Chojno -Mokrz -Rzecin? Przejeżdżają tamtędy autobusy szkolne z dziećmi; mieszkańcy okolicznych wsi dojeżdżają na stację w Mokrzu.

- Odcinek drogi nr 150 od Chojna do skrzyżowania z drogą 149 i dalej drogą nr 149 do miejscowości Mokrz i Rzecin, ma długość 13,5 km - odparł „Gazecie” dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, Jerzy Gładysiak. - Szacunkowy koszt prac drogowych - jakie należałoby wykonać, aby definitywnie rozwiązać istniejące jak i nowopowstające problemy z jakością nawierzchni na tym odcinku - to 13 mln. zł.
W koszty te wliczono wzmocnienie podbudowy jezdni (konieczne przy intensywnym wykorzystywaniu dróg przez ciężki sprzęt należący do Lasów Państwowych).
Budżet województwa na 2010 r. poddany zostanie głosowaniu na grudniowej Sesji Sejmiku.

W chwili obecnej - w projekcie uchwały budżetowej - Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu zaplanował na zadanie inwestycyjne na drodze 149/150: trzy miliony złotych.

Jest to kwota maksymalna, jaką można proponować w budżecie WZDW na to zadanie w 2010 r. Kwota ta zostanie przeznaczona na modernizację odcinka Mokrz-Rzecin. Pozostały odcinek realizowany będzie po 2010 roku (po zapewnieniu w budżecie stosownych kwot). W kontekście przytoczonych liczb, a także biorąc pod uwagę wielkość szkód powodowanych przez pojazdy zatrudnione przy wyrębie lasu, pomoc Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Pile można uważać jako symboliczną.

Deklaracji obecnie nie ma

Samorząd wojewódzki mówi o otwartości na rozmowy partycypacyjne z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych w Pile, powiatem szamotulskim oraz gminą Wronki - „lecz w realnych kwotach”.

Mikołajczak twierdzi, że gmina Wronki deklaruje przekazać na remonty dróg nr 149 i 150 (na razie bez wskazania konkretnych odcinków) - 200 tys. zł, a powiat szamotulski (dokładnie starosta) - 50 tys. zł.

- Jesteśmy na etapie planowania budżetu. W tym temacie deklaracji nie ma - zaprzeczył wroniecki burmistrz Mirosław Wieczór.

- Starosta szamotulski Paweł Kowzan nie deklarował żadnego wsparcia dla remontów dróg wojewódzkich w okolicach Chojna. Deklaracje takie nie są nawet możliwe bez wcześniejszej konsultacji z Zarządem Powiatu - oznajmił „Gazecie” rzecznik prasowy Starostwa Powiatowego w Szamotułach, Maciej Fliger.

Zaliczone z uwagi na znaczenie dla obronności

Modernizacja odcinka Mokrz-Rzecin może się okazać jedną z niewielu wśród wojewódzkich dróg „drugorzędnych”.

- Sprawa złego stanu dróg wojewódzkich nr 149 i 150 (a także 116, 117, 118, 123, 133, 135, 140, 143, 145, 153, 195, 198, 199, 309) jest problemem, z którym samorząd województwa boryka się od prawie dziesięciu lat, czyli od chwili przejęcia tych dróg od Skarbu Państwa - stwierdził Gładysiak. - Drogi (o łącznej długości 233,478 km) zostały zaliczone do dróg wojewódzkich rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15.12.1998 r. w sprawie ustalenia wykazu dróg krajowych i wojewódzkich wyłącznie z uwagi na swoje znaczenie dla obronności kraju. Pozostała charakterystyka tych dróg w żaden sposób nie odpowiada standardom przewidzianym dla dróg wojewódzkich, których przeznaczeniem jest przenoszenie dużego ruchu pojazdów pomiędzy ośrodkami przemysłowymi oraz zapewnienie komunikacji pomiędzy aglomeracjami miejskimi. Drogi wojewódzkie powinny zabezpieczać rozwój gospodarczy regionu, a ich ustawowa klasyfikacja (na drugim miejscu - zaraz po drogach krajowych i autostradach) powoduje, że środki inwestycyjno-remontowe, jakie samorząd może przeznaczyć na drogownictwo - kierowane są przede wszystkim na drogi pełniące odpowiedzialną rolę komunikacyjną w skali województwa i kraju.

Artur Hibner

 Fot. adrcho41

Tak wygląda droga nr 149 na terenie sołectwa Chojno Błota. Tutaj dziury nie były łatane od dziesięciu lat

 

Komentarz wicemarszałka województwa wielkopolskiego, Wojciecha Jankowiaka:

- Drogi wojewódzkie nr 149 i 150 były do tej pory drogami o charakterze obronnym, i jako takie w 1999 roku (z chwilą powstania województwa) stały się drogami wojewódzkimi. Z punktu widzenia systemu komunikacyjnego województwa nigdy wcześniej nie miały priorytetowego znaczenia. Natomiast w tym rejonie kluczowe znaczenie posiada droga wojewódzka nr 182 (Piła -Wronki-Międzychód - red.) utrzymywana przez samorząd w dobrym stanie technicznym. Prawdą jest, że drogi nr 149 i 150 są w bardzo złym stanie technicznym, a ich modernizacja i dostosowanie do parametrów dróg wojewódzkich wymagałoby nakładów znacznie przekraczających kwotę 100 mln złotych. W wieloletnich planach inwestycyjnych województwa drogi te nigdy nie były dotąd ujmowane. Tym niemniej, w latach ubiegłych, województwo wielkopolskie przeznaczało znaczące kwoty na remont drogi nr 150 na odcinku Wronki-Chojno oraz Sieraków-Bucharzewo. Również w latach przyszłych nie wykluczamy określonych nakładów na prace modernizacyjno-zachowawcze na tych drogach.

Jesteśmy otwarci na rozmowy partycypacyjne z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych w Pile, powiatem szamotulskim oraz gminą Wronki - lecz w realnych kwotach. Pragnę raz jeszcze podkreślić, że na drogach o numerach 149 i 150, które mają wyłącznie lokalne znaczenie, odbywa się ruch lokalny i ewentualnie ruch ciężarowy związany z wywózką drewna z lasu, a z punktu widzenia skomunikowania województwa drogi te mają charakter drugorzędny.

..................................................................................................................................................

 

Może dojdzie do przełomu w sprawie remontu drogi wojewódzkiej nr 149 i 150

Piła, dnia 07 lipca 2009 r.

 

Spotkanie z Dyrektorem
Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Pile
07.07.2009 r.

 

Spotkanie odbyło się w RDLP w Pile na prośbę i wniosek radnego Jarosława Mikołajczaka reprezentującego mieszkańców Puszczy Noteckiej
z terenu Gminy Wronki, za zgodą i wiedzą Przewodniczącego Rady Miasta i Gminy Wronki Ryszarda Firleta.

 

Temat spotkania: omówienie sposobu poprawy nawierzchni drogi wojewódzkiej nr 149 i 150, jako głównych szlaków komunikacyjnych Puszczy Noteckiej, które służą mieszkańcom i wywozowi drewna.

 

W spotkaniu uczestniczył:

Dyrektor RDLP Zbysław Ryszewski

Z-ca Dyrektora ds. Gospodarki Leśnej Bronisław Niemiec

Z-ca Dyrektora ds. Ekonomicznych, Główny Księgowy Teofil Stępień

Naczelnik Wydziału Zasobów Michał Drews

Radny RMiG Wronki i sołtys Jarosław Mikołajczak

 

Na wstępie przedstawiłem działania jakie zostały podjęte na szczeblu samorządu gminnego, powiatowego i wojewódzkiego (apele, prośby, wnioski, petycje). Przedstawiłem również stanowisko Dyrektora Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Jerzego Gładysiaka
i Wicemarszałka Wojciecha Jankowiaka.

Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak odpowiadając publicznie mi i Radnym sejmiku na apel i petycje na sesji sejmiku w dniu 26.05.2008 r. stwierdził: sytuacja na tej drodze może się zmienić w przypadku partycypacji w kosztach remontu Administracji Lasów Państwowych.

 

W nawiązaniu do wypowiedzi Marszałka poprosiłem dyrektora Ryszewskiego o partycypację w kosztach naprawy drogi wojewódzkiej nr 149
i 150 przy udziale samorządu gminnego, powiatowego i wojewódzkiego (minimum 100 tys. zł rocznie).

 

Dyrektor Zbysław Ryszewski wyraził gotowość spotkania się z przedstawicielami w/w samorządów i podpisania wspólnego porozumienia w sprawie udziału RDLP w Pile w współfinansowaniu naprawy  drogi wojewódzkiej 149 i 150. Stwierdził, że naprawa wymienionych dróg jest w żywotnym interesie RDLP i jest w stanie dofinansować w/w naprawę dróg maksymalnie kwotą 100-200 tys. zł w zależności od posiadanych środków finansowych.

 

 

                                                           Jarosław Mikołajczak

 

..................................................................................................................................................

 

                                               

 

 

 

 

Stobno, dnia 12.06.2008 r.  

Pan
Marek Woźniak
Marszałek Województwa Wielkopolskiego
 

Szanowny Panie Marszałku! 

W imieniu członków Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, w szczególności zajmujących się wywozem drewna z lasu, zwracam się do Pana z petycja o podjecie działań zmierzających do dokończenia remontu drogi wojewódzkiej nr 149 (Chojno – Mokrz – Rzepin – Jasionna, Smolary) i drogi nr 150 (Wronki – Chojno – Sieraków). Wymienione drogi, to główne i jedyne arterie komunikacyjne po prawej stronie Warty, mające podstawowe znaczenie dla gospodarki leśnej obszaru Puszczy Noteckiej. Z naszej wiedzy wynika, że zgodnie z Planem Urządzania Lasu, rozpoczął się proces przebudowy Puszczy Noteckiej. Proces ten jest związany ze zwiększoną ilością  pozyskiwanego i wywożonego drewna. Przebudowa Puszczy będzie trwała około 20 lat. W związku z tym SA pilnie potrzebne przejezdne szlaki komunikacyjne, którymi można wywozić drewno do odbiorców.

Obecny stan wymienionych dróg w żadnym wypadku nie spełnia standardów jakie są określone dla kategorii tych szlaków komunikacyjnych.
Biorąc pod uwagę zadania jakie maja realizować przewoźnicy drogowi, drogi te w krótkim czasie bez solidnego remontu ulegną całkowitej degradacji. Chcemy nasze zadania wykonywać właściwie i zgodnie z prawem nie narażając się na negatywne opinie lokalnych społeczności i unikając kar za wjazd na drogi nie odpowiadające przewożonemu tonażowi.

Dlatego też apelujemy do Pana Marszałka o jak najszybsze spowodowanie, by na wymienionych drogach zostały przeprowadzone prace modernizacyjne. 

Z poważaniem 

Przewodniczący
Ogólnopolskiego Związku Pracodawców
Transportu Drogowego
 

Bolesław Milewski 

Do wiadomości:

  1. Przewodniczący Sejmiku Województwa Wielkopolskiego.
  2. Dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.
  3. Przewodnicząca Rady Powiatu Szamotulskiego.
  4. Starosta Powiatu Szamotulskiego.
  5. Przewodnicząca Rady Powiatu Międzychodzkiego.
  6. Starosta Powiatu Międzychodzkiego.
  7. Przewodniczący Rady Miasta i gminy Wronki.
  8. Burmistrz Miasta i Gminy Wronki.

 

 

 

 

Marszałek Województwa Wielkopolskiego
o drodze wojewódzkiej nr 150 Wronki - Chojno - Sieraków  i  nr 149 Chojno - Mokrz - Rzecin - Jasionna

 

Sesja Sejmiku Województwa Wielkopolskiego.
Poznań, dnia 26.05.2008 r.

 

Wolne głosy i wnioski: (stenogram nagrania z sesji)

Marcin Porzucek - radny sejmiku województwa wielkopolskiego z okręgu pilskiego

Szanowni Państwo otrzymałem pismo od Pana Jarosława Mikołajczaka Sołtysa Sołectwa Chojno Błota oraz radnego Miasta i Gminy Wronki poparte sygnaturami podpisów sołtysów z tej okolicy, również Pan Marszałek otrzymał to pismo ze szczegółami, dlatego wnoszę o rozpatrzenie możliwości dokończenia remontu drogi wojewódzkiej nr 150 Wronki - Chojno - Sieraków i drogi nr 149 Chojno - Mokrz - Rzecin. To pierwsza sprawa a druga sprawa to odnośnie interpelacji którą złożyłem na początku maja ….

Odpowiada wicemarszałek województwa wielkopolskiego - Wojciech Jankowiak.

Chojno Błota,… i tak dalej i tak dalej. Petycja która tutaj wpłynęła, oczywiście wszyscy żeśmy ją otrzymali. Chciałem zwrócić uwagę na jedną rzecz i tu żeby była jasność, drogi jakie one są tutaj widzimy (zdjęcia) to nie są drogi, których stan można poprawić w drodze remontu nawierzchni. Dlatego, że położenie tutaj nawierzchni to jest po prostu wyrzucenie pieniędzy w błoto, dlatego że nawierzchnia na takim podłożu nie utrzyma się dłużej jak pół roku, a co więcej, jeżeli to jeszcze ma służyć wywózce drewna z lasu, to może
i pół roku może nie wytrzymać.

Natomiast ta droga jeżeli już, to wymaga inwestycji, poszerzenia do parametrów drogi wojewódzkiej.
Bo proszę zauważyć, to jest droga w dużej części czterometrowa i te inwestycje - a jest to prawie 30 km -  nie były ujmowane w wieloletnim planie inwestycyjnym i nie dlatego, że ktoś o nich zapomniał, tylko po prostu wieloletni plan inwestycyjny obejmuje priorytety związane z obciążeniem poszczególnych dróg i te drogi ze względu, oczywiście - one są ważne dla tych tam mieszkańców, ale natomiast brutalnie trzeba powiedzieć nie są drogami o najwyższym w tym województwie obciążeniu a na coś trzeba było się w tym momencie zdecydować w związku z tym one się nie znalazły, oczywiście tą sytuacje znamy bo ją monitorujemy, ale chcąc tą drogę doprowadzić do stanu właściwego to trzeba bagatela, strzelam w tej chwili ale no 180 do 200 milionów złotych. Sądzę, że niestety nas na to nie stać, tym bardziej, że jeżeli
w ten sposób traktować to mamy jeszcze ponad pięćdziesiąt km dróg gruntowych, które są drogami wojewódzkimi, a to nie jest po prostu żadne usprawiedliwienie.….

Po prostu chciałem wyjaśnić, że w remontach na które dzisiaj wysoki sejmik zechciał przeznaczyć tak znaczące pieniądze (70 mln zł) tej drogi nie uwzględnialiśmy. Dlatego, że jej uwzględnić po prostu w tej postaci nie można i tyle. Natomiast oczywiście będziemy na pewno szukali różnych rozwiązań jakie by tu można zastosować czy ratowniczych czy w tym rodzaju,  być może współpraca z dyrekcją lasów państwowych w tym zakresie mogła by się okazać owocna, dlatego że jest to też ich żywotny interes.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jarosław Mikołajczak – moje spostrzeżenia na gorąco: odniosłem wrażenie, że Wicemarszałek,  by oddalić problem starał się ośmieszyć petycję sołtysów z Puszczy Noteckiej, wytoczył najcięższe armaty.

1.      Nie zgadzam się, że remont drogi wojewódzkiej nr 149 i 150 „to wyrzucenie pieniędzy w błoto”

 

Tym stwierdzeniem szanowny pan wicemarszałek wykazuje nie tylko cynizm ale i daleko idącą ignorancję, jeśli chodzi o znajomość przemian, jakie zachodzą w naszym regionie. Mimo atrakcyjności terenu pod względem rekreacyjnym, turystycznym, aby tu żyć, niestety do pracy trzeba dojechać. Okolice Chojna ze swoją infrastrukturą drogową przypominają Trzeci Świat. Władze nastawione są li tylko na eksploatację bogactw naturalnych Puszczy Noteckiej, w zamian pozostawiają nam zrujnowane drogi. Już pojawiają się tendencje do opuszczania ojcowizny ze względów ekonomicznych. Jakkolwiek jest to tendencja ogólnopolska, młodzi rdzenni mieszkańcy nie widzą tutaj przyszłości dla siebie i emigrują do Anglii, Irlandii, Norwegii itp. Natomiast na ich miejsce coraz częściej pojawiają się „ludzie z pieniędzmi”, ponieważ w turystycznie atrakcyjnym dawnym „Kraju Warty” mogą tanio nabyć nieruchomość - nieważne czy na siebie czy przez osobę podstawioną. Wiadomo, że za środki Unii Europejskiej te drogi kiedyś się wyremontuje, może za jakieś dwadzieścia lat, ale istnieje realne zagrożenie, że nas już tu nie będzie. Dlatego stawiam pytanie: czy to jest świadoma polityka naszych władz i czy inwestowanie w ten region, to wyrzucanie pieniędzy w błoto?

 

2. „w remontach na które dzisiaj wysoki sejmik zechciał przeznaczyć tak znaczące pieniądze tej drogi nie uwzględnialiśmy. Dlatego, że jej uwzględnić po prostu w tej postaci nie można i tyle.

W odpowiedzi na stwierdzenie władz pragnę przytoczyć tylko następujące fakty; na drogę „w tej postaci
- w 2004 r. (na drogę 150) ułożono nakładkę asfaltową przez wieś Lubowo na odcinku 2 km, to że remont firma NCC sknociła to już inna sprawa,
- w 2006 r. ułożono asfalt od Lubowa do rogatek wsi Chojno na odcinku 2,28 km, za kwotę 1,029 mln zł,
- w 2007 r. (na drogę 149) w miejscowości Rzecin ułożono 1 km nawierzchni za 350 tys zł.
- w 2008 r. na drodze woj. nr 150 od strony Sierakowa  ułożono 1,8 km asfaltu. W centrum wsi Chojno 1,2 km.
- w 2009 r. wykonano 0 km nawierzchni (nie przyjęto proponowanej pomocy finansowej na to zadanie od Gminy Wronki
                   w kwocie 200 tys. zł)

3. „wieloletni plan inwestycyjny obejmuje priorytety związane z obciążeniem poszczególnych dróg”
Tym stwierdzeniem szanowny Pan Marszałek potwierdza  nie tylko brak zainteresowania, ze strony władz naszym regionem,
ale i stosowanie zasady, że są obywatele równi i równiejsi.

4. Droga „wymaga inwestycji, poszerzenia do parametrów drogi wojewódzkiej.
Bo proszę zauważyć, to jest droga w dużej części czterometrowa”.

Rzeczywiście droga w niektórych miejscach ma nawet 3 m szerokości, ale jest to jedynie dowód na niedbalstwo ze strony właściciela, który doprowadził do tego, że drzewa i krzewy wrastają w drogę. Zarośnięte pobocza samosiejką sosnową stanowią poważne zagrożenie pożarowe dla Puszczy Noteckiej. Mieszkańcy czują się zagrożeni takim brakiem właściwej dbałości o zabezpieczenie przeciwpożarowe właściciela drogi (samorząd wojewódzki).

 

5. „nawierzchnia na takim podłożu nie utrzyma się dłużej jak pół roku, jeżeli to jeszcze ma służyć wywózce drewna z lasu, to może i pół roku może nie wytrzymać”.

Pragnę stwierdzić, że powyższa droga była budowana w połowie lat siedemdziesiątych w celu połączenia miejscowości Puszczy Noteckiej oraz dla wywozu drewna i celów militarnych Układu Warszawskiego. Obecnie po 30 latach nawierzchnia się kruszy to fakt, ponieważ podłoże pokryto w latach siedemdziesiątych tylko czterocentymetrową warstwą asfaltu i to mizernej jakości. Już dzisiaj można zauważyć, że wywóz drewna  z Puszczy Noteckiej się nasila. Jak wiadomo rozpoczął się proces odnowy, czyli wyrębu puszczy. Uważam, jednak że droga 149 i 150, to nie problem Administracji Lasów Państwowych, tylko władz wojewódzkich!!!
ALP sprzedaje drewno, a przewoźnicy płacą nie małe podatki. Twierdzę, że krąży mylne pojęcie, że „Lasy” niszczą drogi i one powinny je naprawiać. Rozumując w ten sposób, to każdy zakład lub rolnik, od którego TIR wywozi towar, powinien być zobowiązany do naprawy jakiegoś odcinka drogi. To jest bezsens i propagandowa spsychologia.

6. Koszt remontu drogi to około 180 – 200 mln zł.

 

To kolejny straszak zastosowany przez Pana Marszałka, by uciąć temat.

Na te drogi, by przywrócić ich należyty stan, w sumie potrzebna jest kwota około 18 mln zł, licząc 500 tys. zł / 1 km drogi.
Na drodze nr 150, do remontu pozostało w sumie 15 km (Wronki – Szklarnia 1 km, Popowo – Lubowo 4 km, Chojno – Sieraków 10 km). Natomiast droga nr 149 wymaga naprawy na długości 19 km (Chojno – Rzecin 13 km, Rzecin – Jasionna Smolary 6 km).
Nikt nie żąda, by te drogi doprowadzić do przejezdności w jeden rok. Ale nie może być z kolei tak, że remontuje się tylko 500 mb drogi rocznie bo nie starczy nam życia, by doczekać się końca remontu!!!!!

Jarosław Mikołajczak

 

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 

GMINA WRONKI,  POWIAT SZAMOTULSKI,  WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE

                      Jarosław Mikołajczak sołtys sołectwa  Chojno Błota
                       
Radny Rady Miasta i Gminy Wronki

                          64-510 Wronki, Chojno Błota Małe 21, tel. 608471698, e-mail: jaroslawmik@gazeta.pl

         Internet: www.chojno.pl
 

 

Chojno, dnia 28 kwietnia 2008 r.


Marek Woźniak

Marszałek Województwa Wielkopolskiego

 

 

Petycja



 

            Szanowny Panie Marszałku,

 

W imieniu mieszkańców wsi położonych na terenie Puszczy Noteckiej, zwracam się  do Pana z petycją  o podjęcie działań mających na celu dokończenie remontu drogi wojewódzkiej nr 149 (Chojno – Mokrz – Rzecin – Jasionna, Smolary) i drogi nr150 (Wronki – Chojno – Sieraków). Droga nr 149  i nr 150,  to główne   i jedyne arterie komunikacyjne po prawej stronie Warty, mające podstawowe znaczenie dla gospodarki leśnej dla obszaru Puszczy Noteckiej, służą one turystyce i również nam mieszkańcom. Obecnie zgodnie z Planem Urządzania Lasu  rozpoczął się proces przebudowy  Puszczy Noteckiej  (planowe wyręby i nowe odnowienia lasu).  Proces ten skutkuje już obecnie zwiększoną ilością pozyskiwanego i wywożonego drewna, to jest około  40 tys. ton rocznie.               Lasy w gminie Wronki zajmują obszar 19.518 ha co stanowi 64,69% powierzchni gminy. Przebudowa  Puszczy będzie trwała  około 20 lat. W związku z czym są pilnie potrzebne przejezdne szlaki komunikacyjne, którymi można wywieść drewno do odbiorców.

Na dzień dzisiejszy prawdziwa tragedia drogowa zaczyna się przy wyjeździe z Chojna w kierunku Bucharzewa - Sierakowa (droga nr 150)  lub w kierunku Mokrza – Rzecina - Jasionny (droga nr 149).

Należy stwierdzić, że rzadko  jeszcze można spotkać tak zrujnowane drogi wojewódzkie na terenie Wielkopolski.

 

Stan obecny

 

Droga nr 150 Wronki – Chojno (13 km), Chojno – Sieraków (15 km).

Na odcinku od Wronek do Szklarni (1 km) pobocza są tak zdewastowane, że do jazdy nadaje się już tylko środek jezdni. Od Aleksandrowa do Lubowa  na odcinku 2,5 km ze względu na stan nawierzchni wprowadzono ograniczenie prędkości  do  40 km/h  (w terenie leśnym nie zabudowanym). W miejscowości Lubowo w tzw. „Olszynkach” na ostrym łuku drogi osuwająca się i załamana jezdnia, w dodatku źle wyprofilowana doprowadziła już parokrotnie do wypadów drogowych. W samej miejscowości Chojno, nie można już normalnie przejechać, szczególnie trudna sytuacja jest w okolicy Kościoła. Kilka osób doznało w tym miejscu zwichnięcia nóg na wybojach. Troską naszej wspólnoty parafialnej jest problem z budynkiem plebanii, który pęka i grozi zawaleniem na wskutek wstrząsów wywołanych przez przejeżdżające samochody ciężarowe po bardzo nierównej jezdni.

Pozostało do wyremontowania: od Wronek do Chojna ok. 7 km i od Chojna do Sierakowa ok. 13 km drogi.

 

Droga nr 149 Chojno – Mokrz – Rzecin – Jasionna została  zbudowana w 1975 r. w wersji oszczędnościowej, pokryta czterocentymetrową warstwą asfaltu. Asfalt kiedyś był! Obecnie łatanie dziur już nie wystarcza, szczególnie na odcinku od Rzecina do Chojna (12 km), bowiem niema co już łatać. Po 30 latach eksploatacji, łatanie powoduje już tylko powstanie nieregularnych garbów.

 

Z kart historii budowy dróg

 

Drogę nr 150 Wronki – Chojno budowano etapami 20 lat (1950 – 1970), odcinek drogi od Chojna do Sierakowa powstał w latach 1975 – 1977. W 1989 roku rozpoczęto remont drogi od Wronek, również etapami. W 2004 roku po trzynastoletniej przerwie ułożono warstwę wyrównawczą na krótkim odcinku przez wieś Lubowo.      W 2006 roku ułożono 2 km nakładki od Lubowa do rogatek wsi Chojno. Sołectwa Chojno  ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców, w latach 2003-2006, przeprowadziły remont chodników w centrum wsi (przy udziale gminy Wronki i za zgodą WZDW) za kwotę 100 tys. zł. Za rok będziemy obchodzić okrągłą  20 rocznicę rozpoczęcia, nie zakończonego do dzisiaj remontu, dlatego bardzo liczymy na pomoc i zrozumienie, byśmy mogli żyć jak cywilizowani ludzie, wiążąc swoją przyszłość z tym pięknym regionem.

 

Panie Marszałku,

region nasz zgodnie ze Strategią Rozwoju Województwa Wielkopolskiego postawił na rozwój turystyki i rekreacji. Chojno oprócz stałej zabudowy, to duży ośrodek wypoczynkowy, gdzie w okresie letnim przebywa około 4 tys. ludzi, głównie z Poznania. Chcemy również nadmienić, że obszar Chojna ze swymi pięknie położonymi jeziorami wchodzi w skład pojezierza Sierakowsko – Międzychodzkiego            z którym nie posiada właściwego połączenia drogowego.  Z przykrością musimy stwierdzić, że niestety, na co dzień tymi drogami są zmuszeni jeździć przewoźnicy dowożący dzieci do szkół. Codziennie pokonują je mieszkańcy Bucharzewa, Bukowca, Chojno Błota, Chojno Młyn, Chojno Wieś, Gogolic, Lubowa, Maszewic, Mokrza, Rzecina, Samity, Tomaszowa, Pustelni i Zdroi, pracujący po za granicami wsi, dzieci uczące się w gminie Sieraków i Wronki, powiecie Międzychodzkim i Szamotulskim oraz stołecznym mieście Poznaniu. Powyższe drogi, jako główne szlaki komunikacyjne po prawej stronie Warty są umieszczone w systemie GPS i na wszystkich mapach drogowych.

Obcokrajowcy, którzy z niewiedzy lub przypadku znaleźli się na nich, zatrzymują nas mieszkańców i pytają czy nie pobłądzili           i czy to jest Wielkopolska.

 

 

Z poważaniem

 

Jarosław Mikołajczak

W załączeniu: zbór zdjęć i mapa przebiegu drogi.

 

 

My niżej podpisani sołtysi sołectw położonych na terenie Puszczy Noteckiej popieramy i przyłączamy się do petycji radnego Jarosława Mikołajczaka. Ufamy, że znajdzie ona zrozumienie władz wojewódzkich i liczymy na to, że tak długo oczekiwany remont drogi wojewódzkiej nr 149 i 150 doczeka się finału, chociażby w ramach utrzymania bieżącego dróg wojewódzkich.

 

Sołtys sołectwa Bucharzewo                         Sołtys sołectwa Popowo                               Sołtys sołectwa Rzecin

       Gmina Sieraków                                           Gmina Wronki                                               Gmina Wronki  

    Powiat Międzychodzki                                 Powiat Szamotulski                                       Powiat Szamotulski

 

 

     Stanisław Spaeth                                         Jerzy Orzechowski                                          Tadeusz Kowalski

 

 

  Sołtys sołectwa Chojno Młyn                  Sołtys sołectwa Chojno Wieś

            Gmina Wronki                                         Gmina Wronki

        Powiat Szamotulski                                  Powiat Szamotulski

 

 

            Paweł Kahl                                             Edmund Piasek

 

Do wiadomości:  

 

1.       Przewodniczący Sejmiku Województwa Wielkopolskiego.

2.       Dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.

3.       Przewodnicząca Rady Powiatu Szamotulskiego.

4.       Starosta Powiatu Szamotulskiego.

5.       Przewodnicząca Rady Powiatu Międzychodzkiego.

6.       Starosta Powiatu Międzychodzkiego.

7.       Przewodniczący Rady Miasta i Gminy Wronki.

8.       Burmistrz Miasta i Gminy Wronki.

9.       Przewodniczący Rady Miasta i Gminy Sieraków.

10.   Burmistrz Miasta i Gminy Sieraków.

11.   Dyrektor Zarządu Lasów Państwowych w Poznaniu.

12.   Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Pile.

13.   Nadleśniczy Nadleśnictwa Wronki.

14.   Nadleśniczy Nadleśnictwa Sieraków.

15.   Kuria Metropolitalna Poznań.

 

 

 

 

 

 

 

Taką drogą  jeżdżą przewoźnicy dowożący dzieci do szkół i my mieszkańcy do pracy.

Takie ograniczenie obowiązuje na odcinku 2,5  km
od Aleksandrowa do Krasnobrzegu w terenie leśnym
nie zabudowanym

 

Droga nr 150 na odcinku  Wronki – Chojno
(zakręt w Lubowie)
Wybijająca woda z pod drogi powoduje osuwanie się jezdni na ostrym łuku drogi, 
w dodatku źle wyprofilowana doprowadziła już parokrotnie do wypadów drogowych

 

30 lat bez remontu
 
Czy na takiej drodze, może być imponujący współczynnik ruchu ?

Zarośnięte pobocza na odcinku 13 km stanowią zagrożenie
pożarowe dla Puszczy Noteckiej.


 

 

Droga na odcinku Chojno – Sieraków
Przydrożny niedrożny rów odwadniający przy Jeziorze Kłuchówiec jest przyczyną osiadania jezdni
 

Wjazd do Sierakowskiego Parku Krajobrazowego